Azuriet on tour

Die Wes-Kaap van Suid-Afrika... BAIE MOOI

Onze collega Joke ging in maart op studiereis naar Zuid-Afrika om u, de klant, nog beter te kunnen bijstaan met reisadvies. In dit verslag vertelt ze over haar ervaring met het land.

Wilt u zelf ook Zuid-Afrika ontdekken? Kom dan snel langs bij ons op kantoor en vraag meer informatie.

Dag 1

Brussel - Londen – Kaapstad
Ik ontmoette de groep reisagenten op de luchthaven Zaventem. Nadat we onze documenten gekregen hadden, vertrokken we richting de gate. De vlucht vertrok om 11u40 en om 12u lokale tijd kwamen we aan op onze tussenstop, Londen. Daar gingen we met een bus naar het hoofdkantoor van British airways. In het mini museum van de airline kregen we van een gids wat uitleg over de geschiedenis van British Airways. Omstreeks 19u vertrok onze vlucht richting Kaapstad, Een vlucht die in totaal 11u en 30 min in beslag zou nemen.

Dag 2
Kaapstad - Stellenbosch
De volgende ochtend maakten we  in de luchthaven van Kaapstad kennis met Jaco, de gids van onze Zuid-Afrika reis. Samen met hem wandelden we naar de bus en maakten even later onze eerste stop bij ‘Oom Samie se winkel’. Een leuk winkeltje waar van alles en nog wat te koop was, van leuke souvenirtjes tot echte Zuid-Afrikaanse producten. Daarna reden we door naar het eerste hotel, ‘SPIER’. Het hotel bevindt zich op een zeer groot domein waar ze een eigen bakkerij hebben, wijngaarden beheren en zelf groenten kweken. We kregen een rondleiding en gingen even nadien middageten in het restaurant van Spier, EIGHT. Na de lunch kregen we de sleutel naar onze kamer, die zeer ruim was en een grote aparte badkamer had. We kregen even wat vrije tijd  om aan het zwembad te genieten van de zon, voor we de avond inreden met de segway doorheen de wijngaarden van Spier (zeker en vast een aanrader). Om de dag af te sluiten schoven we aan tafel voor een zeer lekker avondmaal!

Dag 3
Stellenbosch - Rooiberg
We begonnen de dag met een stevig ontbijt. Na het ontbijt vertrokken we richting Rooiberg. We maakten na een rit van 3u een stop in Diesel en Crème, de plek voor burgers and milkshakes. We trokken wat foto’s en gingen aan tafel, de burgers waren top!
Een korte rit later maakten we onze tweede stop, ronnies ‘sex’ shop. De legendarische bar die bekend werd door zijn vrienden. Ronnies shop kreeg voor de grap het woord ‘seks’ in de naam en werd hierdoor zeer bekend. Ik nam wat foto’s en liet mijn visitekaartje achter in de muur van de shop. Na dit korte bezoekje zijn we doorgereden naar ons tweede hotel. Na een lange rit erheen kwamen we aan bij ‘ROOIBERG LODGE’. Een gezellig hotel, LETTERLIJK in the middle of nowhere. We sliepen in een lodge met huiskamer, keuken, kamer en badkamer. Een plek waar je niets anders vindt dan RUST. De eigenaars gaven ons meteen een ‘thuisgevoel’. Met zonsondergang maakten we nog een natuurrit doorheen het domein, we kwamen enkele dieren tegen en dronken ergens bovenaan een kleine berg een glaasje Amarula, bij zonsondergang (skemerkelkie). De avond sloten we weer af met een stevige maaltijd. Nagenieten van deze dag deden we met een glaasje Zuid-Afrikaanse wijn op het terras van de lodge.

Dag 4
Rooiberg - Oudtshoorn
Voor het ontbijt maakten we een ochtendwandeling met een natuurgids. We kregen doorheen een hobbelig parcours uitleg over de verschillende soorten planten. Nadien genoten we van een stevig ontbijt. We namen afscheid van de eigenaars en reisden verder richting Oudtshoorn. Daar gingen we lunchen in het hotel ‘THE THORNTREE COUNTRY HOUSE’ een klein hotel met enkele huisjes, maar heel gezellig. (Het hotel wordt binnenkort ook gerenoveerd). Na de lunch gingen we op bezoek in de Ostrich Farm, daar maakten we kennis met enkele struisvogels, waaronder Betsy (deze struisvogel kan geknuffeld worden! :D). Tegen de avond hadden we afspraak bij Kobus se gat. Van daaruit werden we naar de top van de Swartberg pass gebracht. Daar trokken we foto’s, namen we de mountainbike en mochten we naar beneden fietsen. Na de fietstocht genoten we van een avondmaal in Kobus se gat. TOP!

Dag 5
Oudtshoorn - Knysna
Vandaag stonden we vroeg op, na het ontbijt vertrokken we richting de eerste stop van die dag. De Meierspoort. Daar is een kleine waterval waar je in het water kan zwemmen en van de rotsen in het water kan springen. Na wat waterpret reden we verder richting Knysna, daar aangekomen, mochten we inchecken in een nieuw hotel ‘THE REX HOTEL’ het hotel heeft zeer mooie, ruime kamers. Niet zo ver van het hotel was er een haventje, daar bezochten we enkele winkeltjes om  daarna oesters te gaan proeven in de ‘Oyster experience’. We genoten hierna van een zonsondergang en diner op de John Benn diner cruise.

Dag 6
Knysna - Gondwana Game reserve
In de ochtend gingen we wandelen in Garden of Eden. Nadien genoten we van een ontbijt en na de check out vertrokken we richting de mosselbaai. In de mosselbaai zijn we op de rotsen rond de vuurtoren geklommen, met een prachtig uitzicht aan de top! Daarna reden we verder richting onze lodge ‘GONDWANA GAME RESERVE’. Op het domein, onderweg naar de receptie kwamen we antilopen, zebra’s en olifanten tegen! Eenmaal aangekomen in de lodge kregen we koffie/thee om ons te verwelkomen, nadien werden de naar onze lodge of villa gebracht. Daar moesten we ons snel klaar maken om te vertrekken naar de avondsafari. We hebben zebra’s, gnoes, nijlpaarden, neushoorns en olifanten gezien op deze safari. Dan was het tijd voor avondeten. We gingen na het eten vroeg slapen omdat we al om 6u de volgende ochtend opnieuw op safari vertrokken.

Dag 7
Gondwana game reserve - Kaapstad
Tijd voor de tweede safari. Die ochtend hebben we leeuwen gezien (giraffen ook, maar enkel met de verrekijker). Nadien genoten we van een ontbijt. Nadien, richting Kaapstad! We maakten een tussenstop in de wijngaarden van Van Loveren, om wijn te proeven. We konden kiezen tussen wijn & chocolade en wijn & kaas. Daarna reden we verder richting Kaapstad. Rond 18u werden we verwacht in Gold restaurant, om van echte Afrikaanse gerechten te genieten. Dit na een djembé lesje van het personeel. Nadien, check in in hotel ‘INN ON THE SQUARE’. Vroeg gaan slapen want we moesten weer vroeg op!

Dag 8
Kaapstad
Vrijdagochtend, zeer vroeg (4u30) vertrokken we richting Lion’s head mountain. Een zware beklimming, met als kers op de taart een prachtig zicht eens je de top hebt bereikt! Eens terug beneden gingen we weer richting het hotel. Na het ontbijt reden we naar Boulder beach, waar we pinguïns konden spotten. In de namiddag namen we de hop on hop off bus doorheen Kaapstad. Het avondeten ging door in ‘the greek fisherman’. Daarna gingen we het nachtleven van Kaapstad in,  een bar met live muziek en goeie cocktails maakten de groep los genoeg om de dansvloer op te stappen. Onze laatste avond in Zuid-Afrika hebben we goed afgesloten.

Dag 9
Kaapstad - Londen
De laatste dag in Zuid Afrika. We vertrokken vroeg ‘s morgens naar de Tafelberg. We gingen met de kabelbaan naar boven, waar we een prachtig uitzicht hadden over Kaapstad. Nadien gingen we met z’n allen paragliden, wat een ervaring! Voor we weer vertrokken richting Londen, brachten we nog een uurtje door in ‘the waterfront’. Rond 16u namen we afscheid van de gids, rond 18u45 vertrok onze vlucht richting Londen.

Dag 10